De voorstelling van Zaher en Issam speelt op 8 maart tijdens internationale vrouwendag. De voorstelling dient op deze dag als teken van steun en solidariteit aan de vrouwen en kinderen die slachtoffer zijn van de oorlog in Gaza en om steun aan hen te betuigen. De opbrengsten van de voorstelling worden dan ook geschonken aan een goed doel die de makers hebben uitgekozen (hierover volgt informatie).
In Circles – Powered by ZID – gaan Zaher Hamzat en Issam Zemmouri, twee dansers uit verschillende danstradities, met elkaar in dialoog. Door elementen van Soefi-dans, moderne dans en persoonlijke invloeden met elkaar te verbinden weten zij een nieuwe artistieke taal te creëren. In Circles ontstaat er tussen de dansers een dialoog – over herkenning, spiegeling en strijd – waarin iedere danser een eigen weg vindt.
Een cirkel is de perfecte weergave van volledigheid. De voorstelling Circles dient dan ook als een symbolisch antwoord op de zoektocht van de mens naar de betekenis en het bewustzijn van het leven. Alles is verbonden in Circles: Soefi-dans, moderne dans en persoonlijke artistieke taal komen samen.
Over de makers
Zaher Hamzat is choreograaf en danser van Palestijns-Syrische afkomst, terwijl Issam Zemmouri, ook choreograaf en danser, uit Marokko komt. Tijdens Circles gaan de twee dansers met elkaar in dialoog en verbinden zij hun tradities en hun toekomst met elkaar. Soefi-dans, moderne dans, performance en een persoonlijke artistieke taal; het komt allemaal samen in deze voorstelling.
“Ik dans naar mijn toekomst”. Dat is het motto van Hamzat. “Fusion is mijn adem, om de geschiedenis te openen en nieuwe wegen te vinden”. Hij studeerde klassiek ballet en trad eerder op in verschillende dansvoorstellingen – van moderne dans, volksdans tot Soefi – in Syrië, verschillende Arabische landen, en nu ook in Nederland.
Issam Zemmouri woont sinds vier jaar in Nederland en is een vaste speler bij ZID. Hij snijdt uitdagende onderwerpen aan in zijn voorstellingen. Zijn unieke fysieke taal, met krachtige visuele elementen, is het kenmerk van zijn artistieke taal, gevormd door danstrainingen in Marokko en Frankrijk.
“In mijn dans neem ik altijd de vleugels mee, als metafoor voor het verlangen en het vinden van een plek om totaal te zijn. Ik duw mijn wortels de toekomst in”. Zijn solovoorstelling HISTORIA beleefde zijn première in 2021 tijdens het Amsterdam Fringe Festival en werd daarna opgevoerd in zowel Nederland als in Spanje en Duitsland.