Een podium voor nieuw talent!
Geniet van diverse korte voorstellingen – elk steeds circa 10 minuten – na elkaar.
De deelnemers aan dit programmaonderdeel zijn veelal jonge, nieuwe makers met een vluchtverleden of migratieachtergrond. Een deel van hen volgde het ZID-trainingsprogramma FATE (Future Academy on Tour). Thema van dit jaar is NU!: wat betekent het huidige moment voor de deelnemers en hoe vertalen zij dat naar het podium?
Tijdens Explodium NU! zie je work-in-progress of recent gemaakt werk – variërend van theater, muziek en dans tot multidisciplinaire genres – dat ZID Theater selecteert uit tientallen inzendingen.
What is that like for you? – Paola Martire | Dans
Een intrigerende dansvoorstelling over hoe angst het lichaam en de geest vormt. Wat voel jij als er iets niet klopt?
Over de voorstelling
Door angst en de verstrekkende gevolgen ervan te onderzoeken—zoals slapeloosheid, eetstoornissen, verslavingen en vermijdingsgedrag—neemt “What is That Like for You?” je mee in een danssolo die geworteld is in een persoonlijke ontmoeting met een nieuwe vriend wiens worstelingen die van de maker weerspiegelen. De voorstelling is zowel een catharsische reflectie op Paola’s recente jaren als een uitnodiging om datgene bloot te leggen wat vaak verborgen blijft, maar ons diepgaand vormt zonder dat we het altijd beseffen.
Door in de geest van de performer te duiken, wordt het publiek uitgenodigd om mee te reizen door lagen van herinneringen, emoties en kwetsbaarheid.
De voorstelling streeft naar een intieme connectie en biedt een ingezoomd perspectief op het mentale en emotionele landschap van het individu. Een minimalistisch maar herkenbaar decor brengt het publiek dichterbij en moedigt hen aan om na te denken over hun eigen verborgen worstelingen, en die van anderen om hen heen. Wat betekent dat voor hen? Wat is hun signaal dat er iets mis is?
Achtergrond
Na haar studie hedendaagse dans en theater in Italië verhuisde Paola Martire naar Nederland, waar ze aan de slag ging als danseres. Ze danste onder andere bij Agrupación Señor Serrano, het gezelschap DansBlok, het gezelschap The Kitchen en met Miguel Altunaga voor het VR-project van het Holland Dance Festival. Samen met P. Cerani creëerde ze The Swing, met steun van CCN de Grenoble en Nuovo Grand Tour 2024. What is that like for you? ontstond binnen het FATE4-project van ZID Theater (Amsterdam).
Credits: Dans & Choreografie: Paola Martire | Muziek: aanpassing op “Lui” van Pietro Baldini | Productie: ZID Theater
Spirits lost in sight – Rosina Lui | Multidisciplinair
In een interactieve mix van dans en improvisatie wordt onderzocht wat het betekent om vooruit te bewegen wanneer de weg nog niet zichtbaar is.
Over de voorstelling
In deze solo staat het hier en nu centraal. Via dans, improvisatie en interactie met het publiek onderzoekt het personage wat het betekent om verder te gaan wanneer de richting onduidelijk is. Het heden wordt voelbaar in de spanningen tussen aarzeling en actie, angst en vertrouwen, stilstand en beweging.Verborgen onder een mosachtig doek beweegt het personage als een dolende dryade door de ruimte — een geest op zoek naar een thuis. De voorstelling begint in een staat van rusteloze zoektocht en groeit naar overgave aan het onbekende. Het publiek mag toekijken of actief deelnemen, en beïnvloedt zo het verloop van de voorstelling. Een krachtige mix van fysieke expressie en gelaagde soundscape roept de emotionele en existentiële vragen op van leven in het moment.
Achtergrond
Rosina Lui (Hongkong, woont en werkt in Europa) is een multidisciplinaire performer en kunstenaar die werkt op het snijvlak van moderniteit, identiteit en interactieve kunst. Met een academische achtergrond in antropologie, kunstgeschiedenis en museumstudies creëert ze performances en installaties waarin beweging, geluid en tekst samenkomen als tools voor introspectie, zeggenschap en betekenisvolle dialoog.
Credits: Concept en spel: Rosina Lui | Sound design: Rosina Lui | Videografie: Lucas Areal-Coulombe
Tree and Me – Billy Mullaney | Theater
Tree and Me is een poging tot dialoog tussen een mens en een boom. Samen worstelen ze zich door een woud van taal en concepten, op zoek naar contact—tien minuten gedeeld bewustzijn op deze planeet.
Over de voorstelling
Dit is een tien minuten durende “poging tot dialoog” tussen een performer en een persoon verkleed als boom. De dialoog bestaat uit oprechte pogingen van de performer om zichzelf voor te stellen, maar die telkens stranden op woorden of begrippen die een boom niet zou begrijpen: “Hallo, ik heet Billy” vereist de uitleg “een ‘naam’ is een woord waarmee we onszelf identificeren”, wat weer leidt tot “een ‘woord’ is een geluid dat we maken om te communiceren”, en dan “een ‘geluid’ is…” enzovoort. Begrippen als “landen”, “banen” of “denken” worden absurd zodra ze zo diepgaand worden ontleed.
De misverstanden en miscommunicaties zijn grappig, maar leggen een dieperliggende nood bloot: de behoefte om antropomorfisme in ecologische gesprekken te vermijden. Wat zou je eigenlijk kunnen zeggen tegen een boom? Zo’n vertrouwde vertegenwoordiger van het ecosysteem, maar bij nader inzien zo vreemd en anders. De persoon in de boom-outfit schudt haar “takken” elke keer als ze een woord of concept niet begrijpt.
Achtergrond
Billy is theatermaker en performer. Zijn werk vertrekt vaak vanuit niet-theatrale structuren zoals academische lezingen, tarotlezingen, escaperooms of promotietrailers. Hij onderzoekt hoe deze vormen onze aandacht sturen en onze beleving van de werkelijkheid stilletjes mee vormgeven. Vervolgens creëert hij performances die deze codes bevragen en onderbreken.
Credits: Concept en spel: Billy Mullaney and Aline Olmos
STAYING INSIDE – Sophie Gisbertz | Dans & Film
Een constante wisseling tussen twee werelden – binnen en buiten, realiteit en droom, herinnering en verbeelding. Wat gebeurt er als de grenzen beginnen te vervagen?
Over de voorstelling
De afbakening van de natuur wordt vandaag de dag steeds duidelijker. In onze kunstmatige parallelle universums in de stedelijke ruimte herkennen we slechts fragmenten van wat er ‘buiten’ nog in ongerepte vorm te vinden is. STAYING INSIDE onthult de contrasten tussen de natuur en onze vervreemde binnenwereld door dans, film en muziek samen te smelten tot een unieke artistieke taal.
Achterground
Sophie Gisbertz is een veelzijdige bewegingskunstenaar gespecialiseerd in hedendaagse dans en danstheater. Met expertise op het gebied van choreografie, performance, acteren en productiemanagement is ze tevens gecertificeerd GYROKINESIS®-docent. Haar artistieke wortels liggen in de carnavalscultuur van Noordrijn-Westfalen en evolueerden later naar moderne dans, ballet en fysiek theater. Van 2016 tot 2019 volgde ze een opleiding aan de IWANSON International School of Contemporary Dance in München.
Dit project werd ondersteund door het Beierse ministerie van Wetenschap en Kunst in het kader van het beurzenprogramma “Junge Kunst und neue Wege” (*Jonge kunst en nieuwe paden).
Credits: Artistiek leiding, dans, choreografie & kostuum-/decorontwerp: Sophie Gisbertz | Regie: Antonia Weber, Julian Brust | Fotografie: Jannik Klingel | Montage, kleurcorrectie: Ebrahim Alfadhala | Visagie: Vanessa John| Muziek & geluidscompositie: Daniel Alcheh | 2e assistent camera: Felix Maul
Peace & Hope – Nataliia Rybalkina | Theater
Een intieme en indringende reis door de kracht van vrouwelijke stemmen in tijden van oorlog.
Over de voorstelling
Een krachtige solovoorstelling gebaseerd op waargebeurde verhalen van Oekraïense vrouwen die door de oorlog zijn getroffen – sommigen vluchtten, anderen bleven. Verschillende levens, één gedeelde stem van pijn, veerkracht en hoop. Terwijl hun realiteit om hen heen instort, zoeken ze naar iets om te overleven – om verlies te verdragen, kracht te hervinden en momenten van leven te vinden te midden van de ruïnes.
Achtergrond
Nataliia Rybalkina is een Oekraïense theater- en filmactrice gevestigd in Madrid, met een sterke focus op theaterantropologie en fysiek theater. Ze nam ook deel aan internationaal erkende programma’s en festivals, waaronder de International School of Theatre Anthropology (ISTA). ZID leerde haar kennen tijdens het SANE project van Residui Teatro waar zij aan deelnam. Vanuit Ï Project: een collectief dat zich verenigt door een artistieke praktijk die zich verzet tegen de geografie van geweld, zal zij het podium bij ZID betreden.
Credits: Performer: Nataliia Rybalkina | Director: Elisa Garza | Co-director: Pablo de Alberto