Karolina Spaić benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Karolina Spaić is op 24 april benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze koninklijke onderscheiding werd op vrijdag 3 juli, uitgereikt in het Concertgebouw door burgemeester Femke Halsema die o.a. zei::Muren slopen en bruggen bouwen: zo draagt u bij aan een kleurrijke en kunstzinnige Kolenkit, een tolerante stad en een betere wereld.

Spaić werd benoemd vanwege haar indrukwekkende werk met het ZID Theater. Vanuit de Amsterdamse Kolenkitbuurt runt zij al 18 jaar een theater mét een wijdvertakt internationaal netwerk.

De toespraak door burgemeester Femke Halsema:

Mevrouw Karolina Spaic,
In uw geboorteland Servië betekent het woord ‘zid’: muur. En muren, daar heeft u iets mee. U breekt ze af. Om daarna weer iets nieuws te bouwen.
Van regie tot subsidie, van promotie tot productie: al meer dan 18 jaar bestiert u het ZID-theater in de multiculturele Kolenkitbuurt. In uw theater is iedereen welkom, en wordt iedereen ook gestimuleerd om mee te doen. Het is theater mét en vóór bewoners, met buurtgenoten die anders minder snel in aanraking waren gekomen met kunst en cultuur. Het is zo aanstekelijk, dat ook mensen die van zichzelf denken dat ze nooit aan toneel zouden doen, zich tot hun eigen verrassing toch ineens op het podium bevinden.
U werkt met een grote groep vrijwilligers: buurtacteurs. Een van hen zegt: “Karolina is een groot voorbeeld voor mij. Zij gaf mij en anderen zoveel zelfvertrouwen, en inspireerde ons tot grootse artistieke daden.”
Muren slopen en bruggen bouwen: zo draagt u bij aan een kleurrijke en kunstzinnige Kolenkit, een tolerante stad en een betere wereld.
Mevrouw Spaic, u bent benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Lees hier de volledige speeh van burgemeester Halsme bij de lintjesregen 2020.

Staatscourant

Rond 10.00 uur belde burgemeester Femke Halsema, namens de koning. “Het is de koning niet ontgaan dat u zich al jaren inzet als artistiek directeur in een moeilijke buurt en daarbij ook veel vrijwilligers betrekt.” Halsema gaf aan dat Amsterdam zich hier ook al jaren van bewust is en dat ze later in het jaar deze titel graag zal opspelden. Zie hier uitzending AT5 van het telefoongesprek.

Aanbevelingsbrieven voor haar onderscheiding waren vanuit heel Europa gekomen. Van België tot Belgrado, uit Italië en vele delen van Nederland schreven mensen die vaak lang met haar samenwerkten of haar werk bestudeerden. Spaić wordt geroemd vanwege haar vakkennis, sociale geëngageerdheid en het ogenschijnlijke gemak waarmee ze mensen van alle culturen betrekt.

Spaić is overdonderd, maar vooral heel blij met de onderscheiding. De onuitputtelijke liefde en tomeloze energie die zij in alle projecten steekt, blijft namelijk vaak onderbelicht. Zij bestiert ZID vanuit de coulissen maar is werkelijk van alle markten thuis: van regie tot subsidie aanvragen, van promotie tot productie. Het continu toegankelijk maken van kunst voor iedereen, is wat haar drijft.

Spaic voor Politika, dagkrant van Servië:, 30.6.2020 , Meerstemmigheid inspireert mij

“Amsterdam is een stad met 180 nationaliteiten en staat bekend om haar open karakter. Het is daarom niet moeilijk om hier kunstenaars uit alle mogelijke landen te vinden. Wat wel complex is, is om ze bij elkaar te brengen en te houden. Ik geloof in een internationale dialoog en het creëren van een artistieke taal die geen enkele, specifieke cultuur weerspiegelt.
Samen werken en creëren met elkaar is heel intens. Veel vooroordelen, waarvan een mens zich niet eens bewust is, moeten verworpen worden. De polyfonie, de meerstemmigheid is wat mij inspireert. Het geeft ons de artistieke kracht om de realiteit vanuit verschillende perspectieven opnieuw te bekijken.”

Biografie Karolina Spaić

Karolina is geboren en getogen in Servië en volgde daar een zeer strenge klassieke balletopleiding. Op zoek naar meer vrijheid, verhuisde ze in 1984 naar Nederland voor een opleiding aan de Utrechtse Academie voor Expressie door Woord en Gebaar (huidige HKU). Na haar opleiding reisde ze geruime tijd door de wereld om overal theater te maken.

Onderwijl deed ze een specialisatie bij de International School of Theatre Anthropology onder leiding van Eugenio Barba. Barba van het Deense Odin Teatret staat bekend om zijn experimenteel groepstheater. Spaić ontwikkelde een passie voor community art en niet-westerse kunstvormen. In haar werk past ze veel van Barba’s filosofieën en technieken toe.

Sinds 1992 bestiert zij met hart en ziel het ZID Theater. Daarnaast is ze onder meer adviseur van de Raad voor Cultuur en commissielid cultuuurnota van de gemeente Utrecht.

Parool

Theaterkrant

PTC

Video AD, er is toch nog een lintjesregen maar dan in aangepaste vorm

Spaic voor Politika, dagkrant van Servië:, 30.6.2020

Winkelwagen
Scroll naar boven